Не знаючи напівміри...
ПОЛІТЕКОНОМІЯ
Тому поки складно зробити однозначний висновок про те, наскільки в цілому успішними для торговців і виробників виявились перші місяці 2006 р. Єдине пояснення настільки суперечливих даних: зараз триває переділ ринку ПЕ-труб між виробниками, що почався ще в 2005 р. Як підтвердив здогадку Бізнесу директор СП "У.Д.Т." (м. Київ; виробництво і реалізація полімерних труб) Георгій Черкашин, "у деяких виробників обсяги продажів знизились через появу на ринку ВАТ" Рубіжанський трубний завод "(Луганська обл.)" .
ПЕРЕМОЖЦІ
І якщо раніше великі підприємства заявляли, що їхні позиції на ринку навряд чи можуть похитнутись, а поява нових великих конкурентів буде позначатись тільки на дрібних і середніх підприємствах, то події минулого року довели хиткість подібних висловлювань. В першу чергу значно збільшити продажі ПЕ-труб вдалося тим підприємствам, які змогли домогтися гарних знижок при постачанні сировини.
За рахунок цього у них з'явилась можливість "тиснути" конкурентів цінами на готову продукцію. Крім того, вдалим рік видався і для тих, хто зміг добре налагодити збитову мережу. Наприклад, деякі компанії успішно переманили у конкурентів ключових фахівців, а разом з останніми - і клієнтську базу. Отже, найбільшого шороху торік наробив ВАТ "Рубіжанський трубний завод" (м.Рубіжне, Луганська обл.; Належить російському холдингу "Євротрубпласт"). Нагадаємо: підприємство було запущено на початку 2005 р., і вже тоді в інтерв'ю Бізнесу застдиректора ТОВ ТД "Євротрубпласт" (м.Київ; керуюча компанія Рубіжанського трубного заводу) Руслан Волков без тіні сумніву говорив, що "підприємство за підсумками 2005 р. реалізує 6 тис. т поліетиленових труб і займе приблизно 25-30% ринку" (див. БІЗНЕС № 14 від 04.04.05 р., стор.142-144). За даними ТОВ ТД "Євротрубпласт", в 2005 р. завод в Рубіжному виготовив 7,66 тис. т поліетиленових труб і зайняв 22-23% українського ринку (див. "Обсяг переробленого ..." на стор.118).
До того ж "Євротрубпласт" вже мав налагоджену збутову мережу, оскільки ще в 2004 р. імпортував в Україну продукцію зі свого російського заводу. До речі, після запуску виробництва в Рубіжному загальні обсяги імпорту ПЕ-труб в 2005 р., порівняно з 2004 р., зменшились на 24,4%. Сталось це в основному за рахунок падіння на 80% обсягів поставок з Росії (див. "Структура ..." на стор.117).
Конкуренти підтверджують факт виходу в лідери Рубіжанського трубного заводу. Правда, оцінки загальних обсягів виробництва та обсягів виготовлення продукції окремими підприємствами у інших компаній відрізняються від даних "Євротрубпласт" (див. "Обсяг переробленого ..." на стор.118). Володимир Макаренко, директор ВАТ "Полівтор" (м. Красноперекопськ, АР Крим; виробництво полімерних труб), зазначає, що Рубіжанський трубний завод вийшов у лідери і продав більше 6 тис. т ПЕ-труб. Головним же фактором успіху заводу стала цінова політика.
За визнанням фахівців, ТД "Євротрубпласт" надавав дилерам знижки у розмірі до 40%. Ігор Стрілець, директор ТОВ ТД "Євротрубпласт", не приховує даного факту, але доповнює: "У нас обсяг складського запасу труб складає більше 1,5 т готової продукції, що дозволило скоротити терміни виконання замовлень до одного - трьох днів". Другим порушником ринку стало ВАТ "Полівтор", яке торік виготовило близько 1,6 тис. т ПЕ-труб, піднявшись практично з нуля (за офіційною статистикою, в 2004 р. підприємство виготовило близько 0,3 т).
За твердженням Олександра Денисенка, голови наглядової ради ВАТ "Полівтор", "в основному успіх був досягнутий завдяки збільшенню виробничих потужностей (торік запущено 6 ліній потужністю 4 тис. т на рік) і зниження відпускних цін у середньому на 8%. Це стало можливим завдяки тому, що для власних потреб ми почали імпортувати корейську сировину ". У 2005 р. істотно наростило продажі ТОВ" Пластпайп ". За різними оцінками, обсяги продажів фірми виросли в 2-3 рази і склали приблизно 1,6-1,9 тис. т. Пан Михальчук вважає, що "успіху компанія домоглася за рахунок організації збутової мережі з 20 представництв".

Якщо великі підприємства доб'ються поставлених цілей щодо збільшення обсягів продажів, то дрібним і середнім виробникам однозначно доведеться потіснитись

ТІ, ЩО ПРОГРАЛИ
ТОВ "Укрполімерконструкція", як і інші вітчизняні виробники, постраждало в основному від нестабільної політичної та економічної ситуації, яка склалась в ході передвиборної кампанії 2004-2005 рр.. ". Ще один потерпілий - ТОВ" Водполімер ". Обсяги виробництва і продажів компанії в 2005 г, у порівнянні з 2004 р., за даними "Євротрубпласт", скоротились з 5,54 тис. т до 4,55 тис. т. Факт зниження підтвердив директор підприємства Володимир Ус, але він же уточнив, що обсяги продажів зменшились з 6 тис. т до 5 тис. т. Не дуже вдалим видався рік і для ТОВ "Ельпласт-Львів" (смт Городок, Львівська обл.; виробництво і реалізація ПЕ-труб). Обсяги продажів у підприємства в 2005 р. практично не змінились і залишились на рівні 2004 р. Ярослав Семенюк, директор компанії "Ельпласт-Львів", не приховує, що "основна причина застою у виробництві - вихід на ринок Рубіжанського трубного заводу".
Як відстаючі підприємства будуть виправляти негативні для себе тенденції - поки не цілком ясно. Відомо тільки те, що, наприклад, в 2006 р. ТОВ "Ельпласт-Львів" планує розширити мережу представництв у регіонах. Деякі підприємства мають намір домагатися збільшення продажів за рахунок держзамовлень, обсяги яких в 2006 р. можуть зрости (якщо вдасться виконати бюджет) . На нинішній рік держава виділила на соціально-економічний розвиток регіонів (у тому числі водопостачання, водовідведення, газифікацію тощо) 1,45 млрд грн. субвенцій, що приблизно вдвічі більше, ніж у 2005 р.
Тому підприємства налагоджують зв'язки з державними та комунальними організаціями. Окремі виробники, для того щоб забезпечити комплексну пропозицію на майбутніх тендерах із закупівлі за держкошти ПЕ-труб, для власних будівельно-монтажних підрозділів обзаводяться необхідним зварювальним устаткуванням.
ЗБУТИ ДИЛЕРІВ
БОРОТЬБА ЗА МІСЦЕ
Тому деякі компанії вже цього року збираються наростити м'язи, що зробить ринок ще більш тісним. Наприклад, пан Михальчук зазначив, що "підприємство" Пластпайп "у квітні запускає лінію з виробництва ПЕ-труб діаметром до 400 мм, потужність якої 4 тис. т продукції на рік". Крім того, Володимир Макаренко сподівається, що "Полівтор" в травні 2006 р. введе в дію дві лінії потужністю 3-3,5 тис. т на рік ". А в кінці 2005 р. компанія "УПК" вже запустила новий завод (потужністю мало не 2 тис. т продукції на місяць - див БІЗНЕС № 44 від 31.10.05 р., стор.118-121). Якщо великі підприємства доб'ються поставлених цілей щодо збільшення обсягів продажів, то дрібним і середнім виробникам доведеться потіснитись. Це цілком можливо, так як невеликі фірми можуть випускати труби тільки у вузькому асортименті.



Джерело: "Бізнес" 14/03.04.06