UA|RU
Комерційні підрозділи
Виробництва

 

 

Не знаючи напівміри...

ПОЛІТЕКОНОМІЯ 

Вибори народних депутатів і сувора зима призвели до того, що в I кварталі 2006 р., порівняно з аналогічним періодом 2005 р., у багатьох виробників обсяги продажів поліетиленових труб (ПЕ-труб) скоротились на 5-15%. Як поскаржився Юрій Коробко, начальник відділу продажів ТОВ "ДАК" (м.Донецьк; виробництво і реалізація полімерних труб), "в I кварталі 2006 р. обсяги продажів ПЕ-труб на нашому підприємстві зменшились на 7-8%". Разом з тим деякі виробники зазначають, що їм вдалося збільшити реалізацію продукції, хоча і не в тому обсязі, на який вони спочатку розраховували. Зокрема, Андрій Михальчук, начальник відділу реалізації ТОВ "Пластпайп" (м.Івано-Франківськ; виробництво і реалізація полімерних труб), уточнює, що "в I кварталі 2006 р. наші обсяги продажів у два рази більше, ніж за I квартал 2005 р., але вони нижче запланованих на 25-30% ". При цьому загальних результатів роботи за три місяці нинішнього року трубні підприємства ще не підводили. 

Тому поки складно зробити однозначний висновок про те, наскільки в цілому успішними для торговців і виробників виявились перші місяці 2006 р. Єдине пояснення настільки суперечливих даних: зараз триває переділ ринку ПЕ-труб між виробниками, що почався ще в 2005 р. Як підтвердив здогадку Бізнесу директор СП "У.Д.Т." (м. Київ; виробництво і реалізація полімерних труб) Георгій Черкашин, "у деяких виробників обсяги продажів знизились через появу на ринку ВАТ" Рубіжанський трубний завод "(Луганська обл.)" .



ПЕРЕМОЖЦІ 

Як вже було сказано, в 2005 р. стався переділ ринку ПЕ-труб. Правда, складно сказати, якою мірою це торкнулось всіх учасників ринку. Тим більше що в Україні, за оцінками самих же виробників, вже налічується близько 80 різнокаліберних підприємств, що випускають ПЕ-труби. Причому кількість їх у минулому році збільшилась приблизно на третину. Насамперед, з'являється багато дрібних виробництв, що виготовляють від декількох тонн до декількох десятків тонн трубної продукції на рік.Тем не менше те, що відбувається в "низинах" можна наочно проілюструвати на прикладі протистояння шести великих компаній, які контролюють близько 60% ринку ПЕ-труб. 

І якщо раніше великі підприємства заявляли, що їхні позиції на ринку навряд чи можуть похитнутись, а поява нових великих конкурентів буде позначатись тільки на дрібних і середніх підприємствах, то події минулого року довели хиткість подібних висловлювань. В першу чергу значно збільшити продажі ПЕ-труб вдалося тим підприємствам, які змогли домогтися гарних знижок при постачанні сировини. 

За рахунок цього у них з'явилась можливість "тиснути" конкурентів цінами на готову продукцію. Крім того, вдалим рік видався і для тих, хто зміг добре налагодити збитову мережу. Наприклад, деякі компанії успішно переманили у конкурентів ключових фахівців, а разом з останніми - і клієнтську базу. Отже, найбільшого шороху торік наробив ВАТ "Рубіжанський трубний завод" (м.Рубіжне, Луганська обл.; Належить російському холдингу "Євротрубпласт"). Нагадаємо: підприємство було запущено на початку 2005 р., і вже тоді в інтерв'ю Бізнесу застдиректора ТОВ ТД "Євротрубпласт" (м.Київ; керуюча компанія Рубіжанського трубного заводу) Руслан Волков без тіні сумніву говорив, що "підприємство за підсумками 2005 р. реалізує 6 тис. т поліетиленових труб і займе приблизно 25-30% ринку" (див. БІЗНЕС № 14 від 04.04.05 р., стор.142-144). За даними ТОВ ТД "Євротрубпласт", в 2005 р. завод в Рубіжному виготовив 7,66 тис. т поліетиленових труб і зайняв 22-23% українського ринку (див. "Обсяг переробленого ..." на стор.118). 

До того ж "Євротрубпласт" вже мав налагоджену збутову мережу, оскільки ще в 2004 р. імпортував в Україну продукцію зі свого російського заводу. До речі, після запуску виробництва в Рубіжному загальні обсяги імпорту ПЕ-труб в 2005 р., порівняно з 2004 р., зменшились на 24,4%. Сталось це в основному за рахунок падіння на 80% обсягів поставок з Росії (див. "Структура ..." на стор.117). 

Конкуренти підтверджують факт виходу в лідери Рубіжанського трубного заводу. Правда, оцінки загальних обсягів виробництва та обсягів виготовлення продукції окремими підприємствами у інших компаній відрізняються від даних "Євротрубпласт" (див. "Обсяг переробленого ..." на стор.118). Володимир Макаренко, директор ВАТ "Полівтор" (м. Красноперекопськ, АР Крим; виробництво полімерних труб), зазначає, що Рубіжанський трубний завод вийшов у лідери і продав більше 6 тис. т ПЕ-труб. Головним же фактором успіху заводу стала цінова політика. 

За визнанням фахівців, ТД "Євротрубпласт" надавав дилерам знижки у розмірі до 40%. Ігор Стрілець, директор ТОВ ТД "Євротрубпласт", не приховує даного факту, але доповнює: "У нас обсяг складського запасу труб складає більше 1,5 т готової продукції, що дозволило скоротити терміни виконання замовлень до одного - трьох днів". Другим порушником ринку стало ВАТ "Полівтор", яке торік виготовило близько 1,6 тис. т ПЕ-труб, піднявшись практично з нуля (за офіційною статистикою, в 2004 р. підприємство виготовило близько 0,3 т). 

За твердженням Олександра Денисенка, голови наглядової ради ВАТ "Полівтор", "в основному успіх був досягнутий завдяки збільшенню виробничих потужностей (торік запущено 6 ліній потужністю 4 тис. т на рік) і зниження відпускних цін у середньому на 8%. Це стало можливим завдяки тому, що для власних потреб ми почали імпортувати корейську сировину ". У 2005 р. істотно наростило продажі ТОВ" Пластпайп ". За різними оцінками, обсяги продажів фірми виросли в 2-3 рази і склали приблизно 1,6-1,9 тис. т. Пан Михальчук вважає, що "успіху компанія домоглася за рахунок організації збутової мережі з 20 представництв".

 

Изображение



Якщо великі підприємства доб'ються поставлених цілей щодо збільшення обсягів продажів, то дрібним і середнім виробникам однозначно доведеться потіснитись 

Изображение



ТІ, ЩО ПРОГРАЛИ 

У число основних "потерпілих" потрапили ТОВ "Укрполімерконструкція" ("УПК"; м. Київ; виробництво і реалізація ПЕ-труб) і ТОВ "Водполімер" (м. Бориспіль, Київська обл.). За даними все того ж "Євротрубпласт", в 2005 р., порівняно з 2004 р., обсяги виробництва "УПК" скоротились більш ніж у два рази - з 4,7 тис. т до 2,15 тис. т (при збереженні компанією четвертого місця на ринку). БІЗНЕС звернувся до керівництва "УПК" з проханням підтвердити або спростувати дану інформацію. Підприємство відгукнулось на це прохання досить дивним чином. З урахуванням наших питань і письмових відповідей компанії діалог вийшов із серії "У вас йогурт свіжий?" - "Грушовий". Приклад з їх відповіді: "ТОВ" Укрполімерконструкція "на даний момент є найбільшим вітчизняним виробником за виробничими потужностями ... 

ТОВ "Укрполімерконструкція", як і інші вітчизняні виробники, постраждало в основному від нестабільної політичної та економічної ситуації, яка склалась в ході передвиборної кампанії 2004-2005 рр.. ". Ще один потерпілий - ТОВ" Водполімер ". Обсяги виробництва і продажів компанії в 2005 г, у порівнянні з 2004 р., за даними "Євротрубпласт", скоротились з 5,54 тис. т до 4,55 тис. т. Факт зниження підтвердив директор підприємства Володимир Ус, але він же уточнив, що обсяги продажів зменшились з 6 тис. т до 5 тис. т. Не дуже вдалим видався рік і для ТОВ "Ельпласт-Львів" (смт Городок, Львівська обл.; виробництво і реалізація ПЕ-труб). Обсяги продажів у підприємства в 2005 р. практично не змінились і залишились на рівні 2004 р. Ярослав Семенюк, директор компанії "Ельпласт-Львів", не приховує, що "основна причина застою у виробництві - вихід на ринок Рубіжанського трубного заводу". 

Як відстаючі підприємства будуть виправляти негативні для себе тенденції - поки не цілком ясно. Відомо тільки те, що, наприклад, в 2006 р. ТОВ "Ельпласт-Львів" планує розширити мережу представництв у регіонах. Деякі підприємства мають намір домагатися збільшення продажів за рахунок держзамовлень, обсяги яких в 2006 р. можуть зрости (якщо вдасться виконати бюджет) . На нинішній рік держава виділила на соціально-економічний розвиток регіонів (у тому числі водопостачання, водовідведення, газифікацію тощо) 1,45 млрд грн. субвенцій, що приблизно вдвічі більше, ніж у 2005 р. 

Тому підприємства налагоджують зв'язки з державними та комунальними організаціями. Окремі виробники, для того щоб забезпечити комплексну пропозицію на майбутніх тендерах із закупівлі за держкошти ПЕ-труб, для власних будівельно-монтажних підрозділів обзаводяться необхідним зварювальним устаткуванням.



ЗБУТИ ДИЛЕРІВ 

Як правило, великі вітчизняні виробники та імпортери 60-70% продукції продають через оптовиків. Іншу частину ПЕ-труб вони реалізують через різні будівельно-монтажні фірми або безпосередньо корпоративним споживачам. Але з посиленням конкуренції вигідність продажів через дилерів зменшується - вони вимагають більші, ніж будівельно-монтажні фірми, знижки (різниця становить 10-20 п.п.). Тому в 2005 р. виробники та імпортери почали активно відкривати власні представництва і збільшувати частку продажів безпосередньо будівельно-монтажним фірмам. Начальнік відділу продажів систем водопостачання та опалення компанії ТОВ "Кале-Барекс" (м.Київ; реалізація полімерних труб і комплектуючих) Олександр Юхименко пояснює: "Через дилерську мережу ми реалізуємо близько 70% товару, інші 30% - безпосередньо через будівельно-монтажні організації. Але в 2006 р. ми маємо намір збільшити обсяги продажів через будівельно-монтажні організації на 25 п.п. Тому що торговельні компанії вимагають ексклюзивні, максимальні знижки (до 50%), але не забезпечують необхідного обсягу продажів ". Скорочення продажів через дилерів призведе до зростання кількості будівельно-монтажних фірм. Про це свідчить те, що обсяги продажів у постачальників устаткування для зварювання ПЕ-труб збільшуються. Олександр Поверін, директор ТОВ "Роттенбергер-Центр" (м.Київ; реалізація обладнання та інструменту для зварювання пластикових труб тощо), повідомив, що "в 2005 р., порівняно з 2004 р., обсяги продажів устаткування збільшились в два рази ".



БОРОТЬБА ЗА МІСЦЕ 

Потенціал українського ринку поліетиленових труб великий. За словами пана Стрільця, "в 2006 р. обсяги споживання на одного жителя України склали приблизно 0,68 кг ПЕ-труб. Аналогічні показники в Росії дорівнюють 1,03 кг, в країнах ЄС - 6,3 кг ". Експерти не сумніваються, що в 2006 р. обсяг продажів ПЕ-труб зросте мінімум на 20% - до 40-41 тис. т. А це означає, що нинішні виробники та імпортери будуть боротись за додаткові 6-7 тис. т ПЕ-труб . В очікуванні подальшого приросту ринку практично всі великі українські підприємства вже заявляють про збільшення своїх продажів і нарощування виробничих потужностей. Але, з урахуванням їх наполеонівських планів, на ринку може стати досить тісно. Приміром, в 2006 р. п'ять великих компаній сукупно планують збільшити продажі на 11-12 тис. т. В цілому ж обладнання більшості виробників ПЕ-труб поки завантажено максимум на 50%. Якщо ж окремим компаніям вдасться домогтися планованого збільшення обсягів продажів товару, то їм доведеться працювати на повну потужність. 

Тому деякі компанії вже цього року збираються наростити м'язи, що зробить ринок ще більш тісним. Наприклад, пан Михальчук зазначив, що "підприємство" Пластпайп "у квітні запускає лінію з виробництва ПЕ-труб діаметром до 400 мм, потужність якої 4 тис. т продукції на рік". Крім того, Володимир Макаренко сподівається, що "Полівтор" в травні 2006 р. введе в дію дві лінії потужністю 3-3,5 тис. т на рік ". А в кінці 2005 р. компанія "УПК" вже запустила новий завод (потужністю мало не 2 тис. т продукції на місяць - див БІЗНЕС № 44 від 31.10.05 р., стор.118-121). Якщо великі підприємства доб'ються поставлених цілей щодо збільшення обсягів продажів, то дрібним і середнім виробникам доведеться потіснитись. Це цілком можливо, так як невеликі фірми можуть випускати труби тільки у вузькому асортименті. 

 

Изображение

 

Изображение

 

Изображение



Джерело: "Бізнес" 14/03.04.06

Читайте також

Ми на мапі

 

Регіональні офіси:

Київ, Львів, Дніпро, Запоріжжя, Одеса, Рівне, Харків, Вінниця, Полтава, Суми

Дивитись детально