Трубні ПЕтріоти
У 2006 р. сировина для виробництва поліетиленових труб подорожчала на 30-40%. Це призвело до зниження рентабельності на 5-10% у основних виробників, які не наважились підвищити ціну на продукцію..
ПАСПОРТ ВИСТАВКИ |
|
Визначальний ПЕ-фактор
Стрибок вартості сировини, з одного боку, і неможливість нескінченно підвищувати ціни на готову продукцію, з іншого, до межі загострили ситуацію на ринку. Гравці з великим небажанням, але змушені були або поступитись певною частиною прибутку, або ж застосовувати у виробництві труб невідповідні, але більш дешеві марки поліетилену. Зокрема, за словами експертів, рівень рентабельності на підприємствах знизився в середньому на 5-10%. За оцінками Ігоря Стрільця, директора ТОВ "ТД" Євротрубпласт "(м.Київ; реалізація продукції ТОВ" Рубіжанського трубного заводу "; з 2004 р.; 50 чол.)," Різниця між ринковою вартістю сировини і готовою продукцією скоротилась приблизно в два рази ".
Пан Стрілець зазначає, що "зменшення маржі у виробників призвело до жорсткості конкуренції, внаслідок чого середні і дрібні фірми просто закрили свої виробництва і чекають зниження цін. Недобросовісні виробники почали використовувати невідповідні марки сировини, які застосовуються для виробництва поліетиленових пакетів ". Знайшлось чимало операторів, які згодні з думкою пана Стрільця лише частково. Наприклад, Олександр Верба, директор ТОВ "СВпласт +" (м.Донецьк; виробництво і монтаж ПЕ-труб, реалізація супутньої продукції; з 2002 р.; 40 чол.), Визнавши, що подорожчання сировини призвело до деякого зниження рентабельності виробництва, заявив , що йти з ринку вони не збираються. "Я згоден з тим, що через підвищення цін на трубний поліетилен деякі підприємства почали масово використовувати" вторинку ", яка коштує в два рази дешевше", - зауважив пан Верба.
Відносне цінове затишшя на готову продукцію протрималось трохи більше півроку: до кінця вересня ціни на неї почали поступово підніматись. Пан Верба стверджує, що "виробники підвищили ціни на власну продукцію в середньому на 10% і повернули свою тимчасову поступку в ціні". Мабуть, із зниженою рентабельністю трубники вже працювати не могли і / або не хотіли: навіщо упускати прибуток, якщо попит на труби і сировину не зменшується. Адже, за оцінками ТОВ "ТД" Євротрубпласт ", за 9 місяців 2006 р. український ринок спожив 26,4 тис.т трубного поліетилену, що на 35% більше, ніж за аналогічний період 2005 р. Експерти прогнозують, що в 2006 р. обсяги споживання ПЕ-сировини в Україні будуть на 20-30% більше торішніх.
Високі темпи зростання залучають на ринок нових гравців. Зокрема, в березні 2006 р. на ринку з'явився черговий новачок - ТОВ "Нікопольський завод пластикових труб" НІКОПЛАСТ "(Дніпропетровська обл.). Який може випускати до 700 т продукції на місяць. Олег Кравченко, заступник директора ТОВ, каже, що "сьогодні підприємство вийшло на рівень переробки трубного поліетилену 150-200 т на місяць". Вихід нового трубника лідери ринку поки не помітили. Можливо, тому, що фірма поки працює на регіональному ринку, і обсяг виробництва у неї невеликий. Втім, пан Кравченко стверджує: "В 2007 р. фірма має намір вийти на рівень переробки 300-400 т сировини на місяць". Для чого керівництво підприємства веде переговори про постачання сировини з компанією Solvay (Бельгія).
Обсяг трубного поліетилену, переробленого основними виробниками в Україні, тис.т | |||||
Виробник | 2004 р. | 2005 р. | 2005 р. (9 міс.) | 2006 р. (9 міс.) | 2006 р. (прогноз) |
ВАТ "Рубіжанський трубний завод" | 0 | 7,66 | 5,2 | 8,2 | 10,7 |
ТОВ "Водполімер" | 5,54 | 4,55 | 3 | 3,5 | 5,1 |
ТОВ "Ельпласт-Львів" | 3,24 | 3,1 | 2,2 | 1,8 | 2,7 |
ТОВ "Укрполімер-конструкція" | 4,69 | 2,15 | 1,4 | 1,3 | 2,1 |
ТОВ "Полівтор" | 0 | 1,6 | 0,9 | 2,4 | 3,9 |
ТОВ "Пластпайп" | 0,61 | 1,52 | 1,1 | 1,2 | 2,2 |
Інші | 7,91 | 8,65 | 5,7 | 6 | 9,4 |
Всього | 21,99 | 29,23 | 19,5 | 26,4 | 36,1 |
Ігри лідерів
Нагадаємо, в Україні трубний поліетилен не випускається, тому вітчизняна продукція виготовляється повністю із закордонної ПЕ-сировини. І, як показує практика, виграє тільки той виробник поліетиленових труб, який забезпечує себе сировиною самостійно. Саме за рахунок цього в останні півтора року закріпились в лідерах дві структури - ТОВ "ТД" Євротрубпласт ", яке об'єднує виробника труб ТОВ" Рубіжанський трубний завод "(" РТЗ ", Луганська обл.) та постачальника сировини ТОВ" Українська Полімерна Група "(м . Київ), а також ТОВ "Полівтор" (м. Красноперекопськ, АР Крим). За підсумками 9 місяців 2006 р. ці дві компанії, за різними оцінками, займають 40-42% ринку ПЕ-труб. Перша постачає сировину в основному з Росії та Німеччини, а друга - з Південної Кореї.
Їхні конкуренти, втім, вважають, що підвищення цін на сировину призведе до перерозподілу часток ринку між великими виробниками в 2007 р. Наприклад, може зменшитись ринкова частка ТОВ "ТД" Євротрубпласт ", яке через зниження рентабельності вже не буде дозволяти собі грати з цінами і продавати продукції більше (див. БІЗНЕС № 14 від 03.04.06 р., стор.115-118). Хоча, судячи з даних самої компанії, обсяги її продажів ростуть, тоді як у деяких її конкурентів - скорочуються. З чим останні не згодні. Наприклад, Володимир Чирич, власник і генеральний директор ТОВ "Укрполімерконструкція" (м.Київ; виробництво поліетиленових труб; з 1995 р.; 160 чол.), Стверджує, що "за 9 місяців 2006 р. підприємство переробило понад 3 тис.т ПЕ -сировини ", а не 1,3 тис.т, як стверджують у "Євротрубпласт "(див." Обсяг ... "на стор.148). Різнобій у оцінці свого місця на ринку свідчить про те, що конкурентна боротьба між основними гравцями ще більше загострюється, і переможцем в ній вийде той, хто знайде додаткові джерела сировини і впровадить менш енергоємне обладнання. Наприклад, той же "Євротрубпласт" в 2006 р. налагодив постачання сировини з заводу Basell (Німеччина), а їх конкурент "Укрполімерконструкція" провів пусконалагоджувальні роботи на новому заводі в Баришівці (Київська обл.).
Прогнозно
Визначальним фактором, що впливає на ситуацію на ринку поліетиленових труб, залишиться ціна на нафту: зниження цін на неї в жовтні 2006 р. вже призвело до незначного зменшення цін на ПЕ-сировину в листопаді. За словами Романа Шутака, заступника директора ТОВ "Українська Полімерна Група", "з листопада 2006 р. виробники трубного поліетилену знизили вартість 1 т власної продукції (марок ПЕ-80 і ПЕ-100) приблизно на EUR 50". Пан Верба каже, що "виробники мають намір повернути втрачений в розпал сезону прибуток. Можливо, зниження цін на ПЕ-труби відбудеться в грудні-січні ". Що ж до сировини, то, на думку експертів, у майбутньому в структурі постачань збільшуватиметься частка трубного поліетилену з Південної Кореї і арабських країн. Підтвердження тому - зменшення в 2006 р., порівняно з 2005 р., частки російського виробника трубного поліетилену "Лукойл Нафтохім" на 11%.
Текст: Шавкат Бек,
mirza@business.ua
Фото: Геннадій Мінченко